لشکرکشی به شمال بالاخره بحران ساز شد

لشکرکشی به شمال بالاخره بحران ساز شد

تعدادی از مردم آمل در اعتراض و درک نکردن چرایی یک طرفه شدن جاده، مسیر را بر روی مسافران آمل بستند. ظاهراً آملی‌ها در تعطیلات رسمی عمدتاً به ییلاق جاده هراز سفر می‌کنند اما یک طرفه شدن جاده، مانع از سفر آملی‌ها شده و همین مسئله باعث شده تا آملی‌ها نیز متقابلاً مسیر مسافران آمل را سد کنند!

گسترش روز افزون و سریع حضور مردم شهرهای مختلف به ویژه اهالی پایتخت در مناطق شمالی ایران در هر تعطیلات رسمی، بالاخره بحران‌ساز شد و گروهی از مردم آمل امروز در اعتراض به یک طرفه شدن جاده‌ آمل به سمت آمل، مسیر جاده را مسدود کردند؛ اتفاقی که نشان می‌دهد اگر این حجم گسترده حضور مدیریت نشود، در آینده می‌تواند زمینه ساز بحران‌های اجتماعی شود.

به گزارش «تابناک»؛ اگرچه در ایران مناطق جنگلی بسیاری برای قابل بهره برداری برای عموم مردم در تعطیلات وجود دارد و اتفاقا در بسیاری از مناطق نیز ویلاسازی شده اما با توجه به آنکه نزدیک‌ترین مناطق جنگلی به جمعیت متراکم استان تهران و استان‌های هم‌جوار، جغرافیای گیلان و مازنداران است، حضور مردم غیربومی در این مناطق به عنوان سهل الوصول‌ترین گزینه سفر، بسیار گسترده و غیرمنتظره است.

در سال‌های اخیر موج بزرگ ویلاسازی در مناطق شمالی ایران، بخشی از این جمعیت به صورت پایدار و مکرر در طول سال به شمال کشور مراجعه می‌کنند و این رجوع معمولاً با تعطیلات رسمی مصادف می‌شود. این گستردگیِ حضور علاوه بر آنکه گاهی اوقات نظیر ایام نوروز، منجر به رقم خوردن شرایط غیرطبیعی برای توریست‌ها می‌شود، برای ساکنان این مناطق نیز مصائب فراوانی در پی دارد.


برخی برخوردهای خشن که در شهرهای شمالی طی سال‌های اخیر با مسافران سایر شهرها رخ داده، بازتاب همین هجوم گسترده و تبعات اجتماعی این میزان حضور است. در واقع اگرچه این میزان حضور، آثار اقتصادی مثبتی برای ساکنان مناطق شمال کشور داشته اما با توجه به نگاه برخی از مسافران به مناطق شمالی -که شمار آنها کم نیست- آثار اجتماعی چنین سفرهایی برای گروهی از بومیان شهرهای شمال کشور بسیار جدی بوده است.

در همین راستا، با توجه به تعطیلات چند روزه عید فطر و سیل مسافران به شهرهای شمالی، تمهیدات ترافیکی معمول در نظر گرفته شد اما این تمهیدات با واکنش برخی از مردم بومی همراه شد و تدابیر ترافیک مرسوم با واکنش غیرمرسومی همراه بود.

بر اساس یکی از این تمهیدات در جاده هراز (آمل- تهران) تردد موتورسیکلت، کامیون، تریلر و کامیونت از ساعت 12 سه شنبه 15 تیرماه تا ساعت هشت صبح شنبه 19 ماه جاری در محور هراز ممنوع شد و از تردد انواع وسیله نقلیه از ساعت 13 روز جمعه 18 تیر ماه تا 2 بامداد روز شنبه 19 تیر ماه از رودهن به آمل و در همین فاصله زمانی از آب اسک به رودهن در استان تهران به صورت یک طرف برقرار است. 
لشکرکشی به شمال بالاخره بحران ساز شد
ورودی آمل، ساعاتی پیش

در ساعات گذشته، گزارش شد که تعدادی از مردم آمل در اعتراض و درک نکردن چرایی یک طرفه شدن جاده، مسیر را بر روی مسافران آمل بستند. ظاهراً آملی‌ها در تعطیلات رسمی عمدتاً به ییلاق جاده هراز سفر می‌کنند اما یک طرفه شدن جاده، مانع از سفر آملی‌ها شده و همین مسئله باعث شده تا آملی‌ها نیز متقابلاً مسیر مسافران آمل را سد کنند!

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که با وجود یک طرفه کردن جاده‌ها به سمت شهرهای شمالی، آنچنات ترافیکی وجود دارد که مشکلات متعددی برای بسیاری از مسافران این مسیر به وجود آورده و در واقع تنها چالش پیش آمده، برخورد آملی‌ها با مسافران نیست و همین حجم حضور نیز به خودیِ خود بحران‌ساز شده است؛ بحرانی که با ترافیک و توقف طولانی خودروها در تونل‌های منتهی به شهرهای شمالی، می‌تواند ابعاد تازه‌ای بیابد و در تونل کندوان توقف طولانی خودروها منجر به ایجاد مشکل برای تعدادی از مسافران شد که در نهایت پلیس با تمهیداتی تونل را تخلیه کرد.

به نظر می‌رسد مسئولان ارشد کشور باید یک تدبیر جدی در این زمینه بیاندیشند و در کوتاه مدت اجرایی کنند؛ تدبیری که می‌تواند از در نظر گرفتن عوارض قابل توجه در مسیر جاده‌های شمالی و اختصاص این عوارض به توسعه جاده‌ها آغاز شود و به معرفی سایر مناطق جنگلی جذاب و دیدنی ایران به عنوان مقاصد توریستی تازه نظیر جنگل‌های دیدنی واقع در رشته‌کوه‌های زاگرس منتهی شود.



:: موضوعات مرتبط: اخبار و سیاست , ,
:: برچسب‌ها: مردم آمل , اعتراض ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : دانشجو
تاریخ : پنج شنبه 17 تير 1395
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: